Sumber Gambar: Design Anwar Hadja. Koleksi Nadija.
Sang Prabu Pajajaran duwe bojo permaisuri sing lagi ngidam,
jenengane Dewi Padmawati. Pendak dina wetenge mual-mual, kepengine ngrasakna
woh-wohan sing nang tanah Pasundan diarani honje, nang Banyumas disebut burus
utawa kecombrang, sebangsane laos, nanging rasane asem, bisa digawe manisan.
“He, Lengser. Apa kowe ora ngerti pendak wengi aku ora bisa
turu, bisane mung ngliyep sedela banjur tangi maning. Sebabe aku mikirna
Diajeng Dewi Padmawati sing lagi ngidam. Lha, ngidam koh panjaluke mandan aneh.
Ora kepengin pelem, anggur, blimbing, utawa woh-wohan liyane kaya adat sabene wong wadon
sing lagi ngidam. Diajeng Dewi Padmawati ngidam honje.” Sang Prabu ngundang Ki
Lengser banjur dicritani permaisuri sing lagi ngidam.
“Kula pun Lengser sareng sadaya kawula Pajajaran nderek
bingah, Kanjeng Gusti. Honje punika raosipun asem. Kadosipun calon cabang bayi
bade lair kakung, Kanjeng Gusti” Ki Lengser matur gawe bungahe Sang Prabu.
“Oh, kaya kuwe, ya? Aku bakal mongkog banget angger bener
calon jabang bayi bakal lair lanang. Ya kuwi calon anakku sing tak
gadang-gadang besuk bisa ngganti palungguhanku, ngemban pusaraning praja. Ki
Lengser, dina kiye uga, mangkat goletna honje saperlu kanggo nuruti panjaluke
Diajeng Dewi Padmawati sing lagi ngidam. Aja pati-pati bali angger durung kasil
nggawa honje. Aku krungu kabar, wulan-wulan kiye honje lagi langka sing pada
awoh. Nanging terserah usahamu, Ki Lengser. Masa sih nang kabeh wilayah Keraton
Pajajaran, ora nana siji-sijia wong sing nyimpen woh honje?” Sang Prabu dawuh
maring Ki Lengser.
Sawise pamit njaluk restu maring Sang Prabu lan wis diwehi duwit
sing cukup kanggo sangu, Ki Lengser ninggalna Keraton Pajajaran. Lakune Ki
Lengser Pajajaran mlebu metu desa, golet woh honje. Nanging wis pirang-pirang
dina, nganti direwangi nginep nang paran, honje sing digoleti durung ketemu.
Pancen wulan kuwe wulan ora mangsane honje pada kembang. Ya, mesti bae ora nana
wohe. Nanging Ki Lengser Pajajaran ora kenal putus asa. Ki Lengser terus bae
mlaku ninggalna desa sing wis ditekani, maring desa ngendi bae sing durung
ditekani.
Ganti sing dicritakna, permaisuri Raja Keraton Muaraberes,
ya lagi ngidam woh honje, persis kaya permaisuri Keraton Pajajaran. Mulane Sang
Prabu Muaraberes dawuh Ki Lengser Muaraberes
dikon golet woh honje. Nanging nang wilayah Keraton Muaraberes kahanane ya pada
karo nang Keraton Pajajaran. Lagi ora nana honje sing pada kembang. Nanging Ki
Lengser Muaraberes luwih begja. Sebab sawise mlebu metu desa ana kawula Keraton
Muaraberes sing duwe simpenan woh honje. Bungahe Ki Lengser Muaraberes ora bisa
digambarna. Sawise aweh duwit maring petani sing duwe woh honje, Ki Lengser Muaraberes
enggal-enggal pamit arep bali maring Keraton Muaraberes.
Lakune Ki Lengser Muaraberes, nang tengah dalan kepetuk Ki
Lengser Pajajaran. Sawise pada ngenalnya jeneng lan asale dewek-dewek lan crita
maksud lan tujuane pada ninggalna kraton, Ki Lengser Pajajaran nyaluk tulung
maring Ki Lengser Muaraberes supayane honje duweke Ki Lengser Muaraberes dibagi
loro. Separo kanggo permaisuri Keraton Pajajaran, sing separo maning kanggo
permaisuri Keraton Muaraberes.
“Ya, ora bae, Ki Sanak. Senajan arep dituku pira bae, ora
bakal tek wehna. Nganah goleti dewek, aja mung arep enake dewek. Senajan kudu
toh pati bakal tek lakoni. Ora-orane inyong bakal aweh separo honje sing wis
tek goleti nganti rekasa maring Ki Sanak,” Ki Lengser Muaraberes nolak
panjalukane Ki Lengser Pajajaran kambi nantang-nantang.
Ki Lengser Pajajaran ya ora gelem kalah tetep meksa lan arep
ngalang-alangi lakune Ki Lengser Muarabasi. Suwe-suwe adu omong, ganti dadi adu
bogem. Ki Lengser Pajajaran ngladeni tantangane Ki Lengser Muaraberes, adu
atosing balung, kandele kulit. Perang tanding antarane Ki Lengser Pajajaran
mungsuh Ki Lengser Muaraberes rebutan honje ora bisa dialang-alangi. Ki Lengser
Muaraberes ngetokna jurus-jurus simpenane. Semono uga Ki Lengser Pajajaran.
Tendangan diwales tendangan. Anteman diwales anteman. Bijigan, diwales bijigan.
Angger Ki Lengser Pajajaran indha, Ki Lengser Muaraberes uga bisa indha.
Kelakon Ki Lengser Pajajaran bisa miting Ki Lengser Muaraberes. Nanging pitingane
Ki Lengser Pajaran bisa ucul, sebab Ki Lengser Muaraberes bisa maca Aji Welut
Putih. Kaya kuwe sebalike. Pas Ki Lengser Muaraberes bisa miting Ki Lengser
Pajajaran, uga bisa ucul. Sebab Ki Lengser Pajajaran uga duwe Aji Welut Putih.
Wis meh seprapat dina Ki Lengser Pajajaran perang tanding
karo Ki Lengser Muaraberes, nganti kringete pada dleweran, nanging durung ana
sing kalah lan durung ana sing menang. Lengser loro kuwe pada sektine.
Suwe-suwe Ki Lengser Pajajajaran ngajak liren disit gole adu otot utawa adu
okol. Siki Ki Lengser Pajajaran nantang adu akal maring Ki Lengser Muaraberes.
Kambi ambekane sing isih ngos-ngosan, Ki Lengser Muaraberes sanggup ngladeni tantangane Ki Lengser
Pajajaran, asal ora dijaluki honjene bae.
“Ki Sanak, angger dipikir sebenera nggo ngapa inyong lan
rika pada regejegan rebutan honje, padahal inyong karo rika isih sedulur.
Inyong luwih tuwa tinimbang rika. Angger inyong mati, rika duraka, sebab matine
kadang tuwa. Angger rika sing mati, ya inyong sing duraka, sebab matine sedulur
enom,” Ki Lengser Pajajaran mulai rembugan.
“Lah, ana pirang perkara, koh ujug-ujug rika ngaku sedulur
tuwa? Pancakaki sekang ngendi kuwe?” Ki Lengser Muaraberes takon mandan gumun
bareng Ki Lengser Pajajaran ngaku sedulur tua.
“Ya, ayuh pada pancakaki, ngurut asal-usule Biyunge inyong, Biyunge rika, Bapane inyong, Bapane rika, Kakine inyong Kakine rika, Ninine
inyong, Ninine rika” ujare Ki Lengser
Pajajaran ngajak pancakaki. Pancakaki kuwe ngurut asal usul para leluhur.
“Ya, jajal jelasna sapa Kakine rika lan sapa Kakine inyong.
Rika sing pancakaki, inyong sing ngrungokna,” Ki Lengser Muaraberes usul.
“Kakine rika gemiyen nikah karo Ninine rika. Banjur lair Bapane rika. Bapane rika nikah karo Biyunge rika. Banjur rika lair. Kakiku
gemien ya nikah kambi Niniku, banjur lair Ramaku. Ramaku nikah karo Biyungku,
banjur lair aku. Dadi inyong karo rika isih sedulur perek. Mung beda kaki karo
beda nini. Inyong Kakangmu, rika Adiku,” Ki Lengser Pajajaran njelasna asal-usule
kaki lan ninine alis pancakaki maring Ki Lengser Muaraberes. Ki Lengser Muaraberes
mantuk-mantuk tanda setuju, ora ngerti angger lagi dilomboni Ki Lengser
Pajajaran.
“Ya, wis Kang. Ayuh honje dibagi loro bae. Salam sekang
inyong kanggo Kaki lan Ninine Kakang. Uga salam kanggo Rama lan Biyunge
kakang,” Ki Lengser Muaraberes gawe
putusan. Honje banjur dibagi loro, sing separo diweken maring Ki Lengser
Pajajaran.
“Ya, kesuwun banget, ya Adiku. Salam uga sekang Kakangmu
kanggo Kaki lan Ninimu. Uga kanggo Bapa lan Biyungmu. Kapan-kapan Inyong ana
wektu, arep tek tiliki maring Muaraberes,”
Ki Lengser Pajajaran banjur pamit
maring Ki Lengser Muaraberes kambi pada rangkulan. Ki Lengser loro pada pisah,
bali maring kratone dewek-dwek karo pada nggawa hasil dawuhe Sang Raja Pajajaran
lan Sang Raja Muaraberes.
Sang Prabu Pajajaran seneng banget Ki Lengser bisa bali nggawa hasil honje sing
ditunggu-tunggu Permaisuri. Ki Lengser Pajajaran crita blaka suta bisane
olih woh honje direwangi pancakara karo Ki Lengser Muaraberes, banjur
diterusna nganggo pancakaki. Ki Lengser Pajajaran menang pancakaki, mulane
banjur diwehi separoh woh honje.
“Siki paseduluran karo Keraton Muaraberes diterusna bae.
Jajal nganah maring Muaraberes kambi nglamar angger besuk jabang bayi pada
lahir sepasang, lanang lan wadon utawa wadon lan lanang, banjur dijodohna bae,”
Sang Prabu Pajajaran utusan maring Ki Lengser supaya mangkat maring Kerajaan Muaraberes
sekalian nglamar angger bayi sing lagi
dikandung permaisuri pada lahir sepasang.
Sang Raja Muaraberes seneng banget nampa lamaran Sang Prabu
Pajajaran. Sebab Keraton Pajajaran pancen keraton sing misuwur tur amba
wilayahe. Sapa sing oran mongkog besanan karo Sang Raja Pajajaran? Temenan jabang bayi lahir, sepasang.
Dewi Padmawati nglairna jabang bayi lanang, dijenengi Mundinglaya Dikusumah.
Permaisuri Kraton Muaraberes nglairna bayi wadon dijenengi Dewi Asri. Dadi
wiwit bayi, Mundinglaya Dikusumah wis duwe calon bojo, ya kuwi Dewi Asri, Putri
Kraton Muaraberes.
Mundinglaya Dikusumah, terus ngancik dewasa dadi satria
sing gagah, bagus, andap asor, pinter olah gegaman, lan olah yuda, ahli tapa,
ahli ibadah, lan luhur budipekertine, hormat lan bekti maring rama lan ibune.
Semono uga Dewi Asri, ora kalah karo Mundinglaya Dikusumah. Dewi Asri uga dadi remaja putri sing ayu, ngerti
kewajiban maring rama lan ibune, cerdas, trengginas. Orang mung pinter macak.
Nanging uga pinter masak, nenun, njahit, mbatik, lan uga pinter ibadah.
Mundinglaya Dikusumah lan Dewi Asri bener-bener pasangan sing serasi, cocog
angger mbesuk dadi sesembahane kawula Kerajaan Pajajaran lan Muaraberes.
Nanging ujug-ujug ana cobaan sekang dewa sing abot banget sanggane tumrape
Mundinglaya Dikusumah lan Dewi Asri.
Anuju sawijinng wengi, Permaisuri Dewi Padmawati ngimpi oleh
wisik gaib. Sang Prabu Pajajaran kudu bisa njikot Lalayangan Salaka Domas sing
panggonane nang Sajabaning Langit. Kuwe sayarate anggere Sang Prabu Pajajaran
kepengin tetep lestari jumeneng dadi ratu Kraton Pajajaran. Sang Prabu
Pajajaran langsung sedih banget bareng dicritani impene Permaisuri Dewi
Padmawati, nganti ndadekna Sang Prabu ora kersa dahar, kurang sare. Saben dina
ngalamun terus mikirna kepriwe bisane lunga maring Sajabaning Langit supayane
bisa njikot Lalayangan Salaka Domas. Suwe-suwe Sang Prabu gerah,ndadekna bingunge Ki Lengser, para
punggawa, permaisuri lan bojo-bojo selir Sang Prabu. Ki Lengser lan para
punggawa ora nana sing bisa lan sanggup mangkat maring Sajabaning Langit. Sebab
kajaba ora bisa mabur, uga ora weruh ngendi dalane maring Sajabaning Langit.
Nanging ana sawijining selir Sang Prabu sing nyalahna Permaisuri, nuduh angger
sabenere ngimpine Permaisuri kuwe mung impen akal-akalan. Maksud sabenere
supayane Sang Prabu cepet lengser banjur diganti putrane, Mundinglaya Dikusumah.
Selir mau banjur matur maring Sang Prabu lan aweh saran supayane sapa sing
ngimpi Lalayangan Salaka Domas, ya kudu deweke sing duwe tanggung jawab njikot Lalayangan
Salaka Domas nang Sajabaning Langit. Angger Permaisuri lan putrane ora sanggup
mangkat marang Sajabaning Langit, ya kudu dipenjara bae. Sebab wis genah,
impene kuwe mung akal-akalan supayane Sang Prabu cepet lengser.
Kurungu usule selir mau, Sang Prabu langsung mari sekal.
Permaisuri Dewi Padmawati banjur ditakoni sanggup apa ora deweke mangkat maring
Sajabaning Langit kanggo njikot Lalayangan Salaka Domas kaya sing dicritakna
lewat ngimpine Permasuri Dewi Padmawat. Nyatane Permaisuri malah bingung lan
njawab angger deweke orang sanggup mangkat maring Sajabaning Langit. Sang Prabu
langsung duka. Dewi Padmawati lan anak lanange pisan, ditangkep lan dilebokna
maring penjara.
Mundinglaya Dikusumah kaget banget ngalami kahanan sing
gawe sengsarane ibune lan deweke. Nang jero penjara, Ibune crita maring putrane
kabeh impene soal Lalayangan Salaka Domas, Sajabaning Langit lan tahta Kraton
Pajajaran, sing malah dadi dukane Sang Prabu lan banjur aweh paukuman maring
deweke lan anakke.
“Kenging punapa Ibu boten sanjang dateng kula? Punika impen
lan wisik nugraha Penguaos Jagad datang Kanjeng Ibu ingkah kedah dipun syukuri.
Punika pitedah wahyu kedaton Kanjeng Ibu. Kula bade matur dateng Kanjeng Rama,
bilih kula sagah mendet Lalayangan Salaka Domas wonten Sajabaning Langit,”
Mundinglaya Dikusumah sanggup mangkat
maring Sajabaning Langit kanggo jikot Lalayangan Salaka Domas.
Mundinglaya Dikusumah pancen satria sing cerdas. Padahal
deweke ora ngerti babar pisan dalan maring Sajabaning Langit. Apa maning
ngerti, krungu ananane Lalayangan Salaka Domas lan Sajabaning Langit ya nembe
nang penjara sebab dicritani Ibune. Modale Mundinglaya Dikusumah mung siji,
impene Ibune kuwe wisik sekang para dewa, mulane mesti bener. Sapa bae sing
gelem ikhtiyar golet jalan maring Sajabaning Langit, mesti bakal ana pitulungan
embuh sapa sing bakal bisa nidokna dalan maring Sajabaning Langit.
Mundinglaya Dikusumah banjur matur maring Sang Prabu lan
diparengna ningggalna Kraton Pajajaran. Sawise pamitan lan njaluk pangestu
maring Sang Prabu lan Ibune, Mundinglaya Dikusumah enggal-enggal pamit. Ibune pesen
supayane Mundinglaya Dikusumah mampir maring Kraton Muaraberes kon njaluk restu
karo calon mertuane lan calon bojone. Kebeneran pancen Mundinglaya Dikusumah
durung tahu weruh kaya ngapa Dewi Asri sing wis dadi tunangane kawit nang jero kandungan ibune.
Tekane Mundinglaya Dikusumah nang Kraton Muaraberes ditampa
bungah banget dening Sang Prabu, Permaisuri lan Dewi Asri sing wis kawentar
ayune. Mundinglaya Dikusumah lan Dewi Asri dadi calon pasangan sing cocok
banget lan gawe mongkoge orang mung Sang Prabu, Permaisuri, lan para punggawa.
Nanging Kabeh kawula Kraton Muaraberes uga ngrasa mongkog, seneng lan bahagia
deleng pasangan calon raja lan ratu sing ora adigang,adigung lan adiguna.
“Diajeng Dewi Asri, pun Kakang ora bisa suwe-suwe nang
Kraton Muaraberes. Sebab pun Kakang lagi ngemban tugas sing abot banget. Kudu
mangkat maring Sajabaning Langit, perlune supayane bisa njikot Lalayangan
Salaka Domas. Apa Diajeng tahu krungu Lalayangan Salaka Domas lan dalan sing
maring Sajabaning Langit?” Mundinglaya Dikusumah takon maring Dewi Asri sing
kaget banget bareng ngerti anggere Mundinglaya Dikusumah lagi diutus Kanjeng Ramane. Nanging Dewi Asri ora cilik atine. Malah
mongkog. Dewi Asri yakin Mundinglaya Dikusumah bakal bisa mrantasi tugas sing abot banget.
Malang-malang putung, rawe-rawe rantas. Tekade Mundinglaya Dikusumah pancen
wis gilig banget.
“Kangmas Mundinglaya, kulo dereng nate mireng. Namung
Kangmas saged tindak dateng Kepulauan Seribu, lajeng taken dateng salah
satunggaling panguwaos ing ngriku. Kula pitados, Kangmas bade pikantuk pitedah
margi kangge tindak dateng Sajabaning Langit,” Dewi Asri aweh saran maring
Mundinglaya Dikusumah.
“Oh, matur nuwun banget, Diajeng Dewi Asri. Keterangan sing
migunane banget. Dongakna lakuku digampangna dening Gusti Sing Murbeng Jagad,” Mundinglaya Dikusumah banjur pamitan maring calon bojone lan calon mertuane.
Ora dicritakna lakune Mundinglaya Dikusumah wis bisa tekan
nang Kepulauan Seribu. Mundinglaya Dikusumah banjur ditidokna kon mangkat
maring Pulau Putri, sawijining pulau sing dijaga dening buta sing gede
nggegirisi jenenge Yaksa Mayuta. Mundinglaya Dikusumah klakon bisa ketemu karo
Yaksa Mayuta sing mbau reksa Pulau Putri lan sing ngerti dalan maring
Sajabaning Langit. Nanging bareng ditakoni dalan maring Sajabaning Langit,
Yaksa Mayuta ora gelem waleh. Malah dadi regejegan lan perang tanding adu
kekuatan lan kasekten. Nanging Yaksa Mayuta suwe-suwe keteter lan arep ngilang.
Mundinglaya Di kusumah maca Aji Panglimunan, mulane maring ngendi bae playune Yaksa Mayuta sing
arep umpetan bisa dioyok lan dicandak, banjur dipiting, ditekek gulune nganti
Yaksa Mayuta ngap-ngapan njaluk tobat.
“Kuwe ora bakal tek pilara angger gelem nidokna dalan maring
Sajabaning Langit,” Mundinglaya Dikusumah ngancam Yaksa Mayuta.
“Arep tek tidokna, angger aku diculna,” Yaksa Mayuta janji.
Bareng wis diculna, Yaksa Mayuta nidokna dalan maring Sajabaning Langit. Malah
Muninglaya Dikusumah diwehi mantra supaya bisa mabur maring Sajabaning Langit lan
bisa tekan panggonane Lalayangan Salaka
Domas.
Sawise matak japa mantra sekang Yaksa Mayuta, Mundinglaya Dikusumah bisa mabur mumbul sekang Pulau Putri, diweruhi dalan maring Sajabaning
Langit. Tekan Sajabaning Langit. Mundinglaya Dikusumah weruh panggonan sing
ana Lalayangan Salaka Domas lagi dijaga jin pitu sing jenenge Guriang Pitu. Jin
mau galak banget. Ora nana manungsa apa kewan sing wani merek mengonoh. Ibarate
jalma mara jalma mati,sato mara sato mati.
“He, manungsa! Arap ngapa kowe
maring ngeneh? Apa arep setor nyawa? Aja ngimpi bisa bali ketemu keluargamu,”
Guriang Pitu langsung bengok-bengok banjur nyerang ngrubut Mundinglaya Dikusumah.
Dikroyok Guriang Pitu sing galak-galak lan sekti-sekti, Mundinglaya Dikusumah ora bisa obah, tiba njrebabah, mati sekal. Guriang Pitu banjur pada surak
seneng banget wis bisa mateni Mundinglaya Dikusumah. Saking serune gole pada
surak, nganti suarana keprungi sawijining widadari nang Sajabaning Langit sing
jenenge Pohaci Wiru Mananggay. Widadari kiye isih kelebu leluhure Dewi
Padmawati, Ibune Mundinglaya di Kusumah. Mulane Pahaci Wiru Mananggay banjur
teka nulungi Mundinglaya Dikusumah. Sawise batuke Mundinglaya Dikusumah
diusap-usap, mak gregah Mundinglaya Dikusumah bisa urip maning.
“Aja wedi maring Guriang Pitu, kulup
putuku Mundinglaya Dikusumah. Ayo siki lawan maning Guriang Pitu, tek bantu
sekang kene,” Pohaci Wiru Mananggay ngomongi Mundinglaya Dikusumah sawise wis
diuripna maning lan ditakoni apa maksude adoh-adoh sekang bumi njujug maring
Sajabaning Lanigit sing dudu panggonane menungsa. Mundinglaya Dikusumah banjur
crita ngimpine Ibune nganti kena fitnah kudu mlebu penjara.
Olih bantuan Pohaci Wiru Mananggay,
Mundinglaya Dikusumah maju perang maning arep naklukna Guriang Pitu sing njaga
Lalayangan Salaka Domas. Perang tanding sing kapindone luwih rame lan luwih
seimbang, sebab Pohaci Wiru Mananggay mbantu kambi tenaga dalam maring
Mundinglaya Dikusumah. Akhire Guringa Pitu pada nyerah takluk maring
Mundinglaya Dikusumah. Lalayangan Salaka Domas banjur diwehna lan olih digawa
bali maring Kraton Pajajaran. Mundinglaya Dikusumah banjur pamit maring Pohaci
Wiru Mananggay kambi matur kesuwun banget wis dibantu njikot Lalayangan Salaka
Domas lan bisa ngalahnan Guriang Pitu. Sawise olih pangestu sekang Pohaci Wiru
Mananggay, Mundinglaya Dikusumah banjur budal ninggalna Sajabaning Langit arep
bali maring Kraton Pajajaran kambi nggawa olih-olih Lalayangan Salaka Domas
sing arep diaturna maring Kanjeng Ramane, Sang Prabu Pajajaran.
Nanging merga Mundinglaya di Kusuma
gole lunga wis suwe banget luwih sekang setahun, wong-wong Pajajaran, kelebu
Sang Raja, pada ngira anggere Mundinglaya Dikusumah wis mati. Ora bakal bisa
bali maring Kraton Pajajaran. Sang Raja banjur ngangkat anake lanang sing
sekang bojo selir, Raden Sunten Jaya dadi putra mahkota ngganteni Mundinglaya Dikusumah. Nanging akeh punggawa lan kawula
Pajajaran sing pada gela, sebab kelakuane Sunten Jaya beda banget karo
Mundinglaya Dikusuma. Kaya bumi lan langit.
Sunten Jaya watake
gumede, adigang, adigung, adiguna, demer pamer pangkat lan banda. Tur doyan
wadonan tuk mis alias batuk klimis. Weruh wong wadon ayu langsung mendem.
Ketemu wong wadon lencir kuning sing ayu langsung dijak bareng turu. Ketemu
wong wadon ayu lemu ginak ginuk langsung Sunter Jaya mondok. Ketemu wong wadon
ayune ora patia, Sunter Jaya isih gelem mondok senajan mung setengah dina. Kaya
kuwe kelakuane Sunten Jaya sing gawe sebele para kawula Pajajaran.
Sunten Jaya mesti bae ngerti angger
Dewi Asri, tunangane Mundinglaya Dikusumah kuwe putri sing ayune wis misuwur.
Marga ngira Mundinglaya Dikusumah wis
mati, Sunten Jaya banjur niat nglamar Dewi Asri. Senajan urung karuan ditampa,
Sunten Jaya wis nggawa barang-barang kanggo hadiah sing werna-werna rupane lan
larang-larang regane. Pirang-pirang kranjang isi barang hadiah digawa maring
Kraton Muaraberes. Mesti bae tekane utusane Sunten Jaya dadi kagete Dewi Asra
lan Rama-Ibune. Nanging Dewi Asri ora percaya anggere tunangane, Mundinglaya Dikusumah wis mati. Dewi Asri yakin banget anggere Mundinglaya Dikusuma kuwe
isih urip. Mulane lamarane Sunten Jaya ditolak. Kabeh barang kirimane dibalekna
kabeh.
Bareng ngerti angger lamarane
ditolak Dewi Asri, Sunten Jaya langsung jengkel banget. Deweke lara banget
atine. Banjut duwe niat arep naklukna Kerajaan Muaraberes. Sunten Jaya pamer
kekuatan. Angkatan Perang Kerajaan Pajajaran disiapna, Sunten Jaya langsung
dadi panglima perang. Prajurit Pajajaran lengkap karo kabeh gaman perang sida
mangkat arep nelukna Kerajaan Muaraberes.
Untung Mundinglaya Dikusuma wis
tekan nang Kerajaan Muaraberes, sebab arep lapor maring Dewi Asri angger usahane
njikot Lalayangan Salaka Domas sekang Sajabaning Langit wis kasih, sebab kabeh
mau sekang pituduhe Dewi Asri. Mundinglaya Dikusumah kaget banget bareng
dicritani kelakuane adik tirine, Sunten Jaya sing nglamar Dewi Asri. Bareng
lamarane ditolak malah arep nyerang Kraton Muaraberes kanggo ngrebut Dewi Asri
nganggo kekerasan.
“Wis aja kewatir, Diajeng Asri. Aku
sing arep ngadep krodane Sunten Jaya,” Munddinglaya Dikusumah sanggup
ngringkus Sunten Jaya.
Mundinglaya Dikusumah karo nggawa
prajurit Muaraberes banjur mapagna prajurit Pajajaran sing dikomandani Sunten
Jaya. Pasukan Pajajaran lan Muaraberes wis pada adep-adepan. Sunten Jaya kaget
banget bareng weruh Mundinglaya Dikusumah isih urip malah siki dadi panglima
perang Muraberes.
“He, Sunten Jaya lan prajurit
Pajajaran. Delengen, aku kiye sapa? Aku Mundinglaya Dikusumah, Putra Mahkota
Sang Prabu Pajajaran. Sunten Jaya, siki bali bae apa kowe arep nglawan aku?”
Mundinglaya Dikusumah nantang Sunten Jaya.
Sunten Jaya isin mundur, banjur
nantang perang tanding maring Mundinglaya Dikusumah. Tapi Sunten Jaya dudu
tandingane Mundinglaya Dikusumah sing wis tahu ngalahna raseksa Yaksa Mayuta
lan Guriang Pitu. Sedela bae Mundinglaya Dikusumah bisa ngringkus Sunten Jaya,
banjur didadekna tawanan lan diaturna maring Sang Raja Pajajaran. Siki ganti
Sunten Jaya sing dijeblosna maring penjara. Permaisuri Dewi Padmawati terus
dibebasna. Sang Prabu Pajajaran bungah banger bareng nampa Lalayangan Salaka
Domas sekang Sajabaning Langit sing diaturna Mundinglaya Dikusumah.
Mundinglaya Dikusumah banjur klakon
didaupna karo Dewi Asri. Pasangan penganten anyar kuwe langsung diwisuda dadi
Putra Mahkota lan pendamping Putra Mahkota Kerajaan Pajajaran. Dibantu Putra
Mahkota lan bojone, Dewi Asri, Kraton Pajajaran tambah makmur,aman, sejahtera,
lan salam bahagia. Kawulane pada urip seneng, cukup lan murah sandang,pangan,
lan papan.[16-07-2016]
Tidak ada komentar:
Posting Komentar